... mert laikusként építkezni vicces

Első építkező, aki az őrület felé tart

Generál vs. saját szervezés vol 2.

2019. november 06. - Első Építkező

general.jpg

Gondoltátok volna, hogy több mint 1 éve beköltöztünk? Hűha mi?! Az egészben az a legviccesebb, hogy azóta is tart az építkezés. Idén készült el a hőszigetelés, a külső burkolás, most szenvedek a kerítéssel és a kerttel. Elfogyott a lelkesedés, lepukkantam, így ültem le beszélgetni egy generálkivitelező céggel, hogy velük mégis hogyan alakult volna az ElsőÉpítkező blogja. 

A mai napig csak sejteni tudom, hogy miért olvassátok ennyien a blogot. Szeretünk más emberek kínlódásán röhögni és biztos vagyok benne, hogy a sok bíztató üzenet mögött valahol ott bújt a „csinálja csak, ő csessze el, ne én” magasztos gondolata. Nincs ezzel gond, komfortosan érzem magam a fszerdőbe rohanó rózsaszín szpórolleremen… de mi lett volna, ha a rollert kanapéra cserélem és rábízom az OTTHON megépítését egy generálkivitelezőre?

Egy budapesti fórumon találkoztam két, nagyjából velem egykorú sráccal Solymosi Bálinttal és Kiss Norberttel (innen is pacsi), a generálkivitelezéssel foglalkozó Home Invest tulajdonosaival. Dumálgattunk és kiderült, hogy ők is olvasták régebben a blogot, úgyhogy megbombáztak őket pár kérdéssel.

Nehéz összeszervezi egy építkezést?

Röviden? Nem! Ha otthonosan mozogsz az interneten, jól kommunikálsz és tudsz egy picit is komplexen gondolkodni, folyamatokat átlátni, tényleg nem necces a dolog. Ok, ha nincs benned vágy a tanulásra, akkor bukovári az egész. Én úgy vágtam neki az építkezésnek, hogy nullazérő fogalmam volt arról, hogy mi fog történni, azóta mint látjátok szakértő lettem.. :D Szóval, összeszervezni a dolgokat nem nagy mutatvány. DE!!!!

Ne kezdj bele egymagad az építkezésbe, ha

  • családod van. Fejet hajtok mindenki előtt, aki gyerekekkel vág neki az építkezésnek, brutális lehet helytállni mellettük!
  • nem rugalmas a munkád / munkahelyed. Én vállalkozó vagyok, így viszonylag szabadon tudtam rohangálni. Ha fixen 8 – 16 óráig tart a melód nem is tudom, hogy össze lehet-e hozni a saját szervezést. Kvázi egy második munkahelyed lesz az építkezés.
  • nincs elég lóvéd. Ha minden ki van centizve, ne vágj bele az építkezésbe, rengeteg nem várt kiadásod lesz.

Ok, ha a fenti dolgokkal jól állsz, akkor nézzük meg, az építkezés legsarkalatosabb pontjait.

Tervezés

Nekem szerencsém volt, a tervezőm egyben kivitelezéssel is foglalkozik, úgyhogy viszonylag jó terveket kaptam tőle, de akadtak kisebb-nagyobb problémák, amik az építkezés során derültek ki. A Home Investnél például addig nem kezdik el az építkezést, ameddig a tervek kivitelezői oldalról nem hibátlanok. Ez tök érthető, nem akarják megszivati magukat. Nálam ilyen szemmel senki sem nézte meg a terveket, szívtak is a kőművesek és a vasszerelők, egyszer a statikust is ki kellett hívni, mert igaz, hogy a rajz elbírta a terveket, de a valóság kevésbé.

Pénzügyek, büdzsé

Az egyik leggyakoribb kérdésetek a „mennyiből épült fel a ház”? Mivel én vagyok a leghitelesebb és legőszintébb blogger a világon, nyíltan vállalom, FOGALMAM NINCS, HOGY MENNYIBE KERÜLT AZ ÉPÍTKEZÉS. Tudom ez baromi nagy gond, de egyrészt rohadék lusta és trehány vagyok, másrészt soha nem költöttem el annyi lóvét, mint az építkezés alatt és hülyén hangzik, de nagyon megterhelt, úgyhogy az excel táblázat vezetése lassan kikopott. Végig vakon repültem és mára belátom, hogy baromi nagyot bukhattam volna. Nem hiába az #építkezekyolo lett a blog jelszava.

Minden alvállalkozóval külön kötöttem szerződést, az anyagbeszerzést fázisonként intéztem, szóval az első kapavágásnál lövésem nem volt, hogy mennyi lesz mondjuk a födém betonozása vasalással együtt. Ja, itt jut eszembe, a kilógó beton konzolok krvára megdobták a költségvetést, tök jó lett volna, ha az elején valaki erre felhívja a figyelmemet.

A hasonló generálkivitelező cégeknek megvan az a nagy előnye, hogy fix összegre kötnek szerződést. Pontosan tudni fogod, hogy mi mennyibe fog kerülni, látni fogod a költségtételeket. Egyrészt ez baromi nagy biztonságot ad az építkezés végére (hidd el, ha Te szervezed, lesznek fájó meglepetések), másrészt még időben tudtok finomítani. A generálok nagyon jól tudják, hogy hol lehet olcsósítani… persze ezt lehet negatívan vagy pozitívan is nézni, de keress olyan céget, aki megbízható és nem Kispórol, hanem MEGspórol!

25734453_527996347558341_8472353453660940766_o.jpg

Olcsóbb vagy drágább

Oké, ha generállal építkezel tudod, hogy mennyibe fog kerülni a házad, de mennyibe kerülne, ha Te szervezed össze a munkafolyamatokat és szerzed be az anyagokat? A Home Investesek megsúgták a haszonkulcsukat, akkor különösebben nem is foglalkoztam a számmal. Pár napra rá aztán elkezdtem gondolkodni, hogy ez most sok vagy kevés? Nem titok, azért egy 30-40 milliós háznál jópár millió forintról van szó. Aztán elkezdtem matekozni, szorozgattam a saját óradíjammal, hozzáadtam egy kb benzinköltséget, a szakiknak adott pluszlóvét (mert „András nem erről  volt szó, amikor elvállaltuk a munkát, az előző szakemberen le kell verni a mi plusz pénzünket), az állandó fáradságot, a derékfájást, azt, hogy felkaptam jó 10 kilót és azt a mérhetetlen sok stresszt, ami a hozzá nem értésemből generálódott.

Szokásos sztori a „generál drágábban adja az épanyagot, amennyiért én meg tudnám venni”. Ez tapasztalatom szerint nem feltétlenül igaz, másrészt az építőanyagbeszerzés lutri. Egyrészt korántsem biztos, hogy lesz készleten mondjuk tégla (én majdnem szívtam), másrészt jól nézzétek meg az árajánlatot. Fuvardíj, úthasználati díj, raklapdíj, daruzási díj, ezeket előszeretettel nem hangoztatják az épkerek, szóval komplett árat kérj, és ne csak a prosiban lévő darabárat szorozd fel! Ja, jut eszembe, van kb. 200 darab eladó cserepem amit már ötször átpakoltam. Szívás? AZ!

… és akkor a konklúzió: nem, nyilván nem fogom kimondani, hogy a generál olcsóbb vagy drágább. Maradjunk annyiban, hogy én anno 30 évesen azt hittem, hogy nincs olyan ami megállíthat, 32 évesen már okosabb vagyok :)

Mennyi időbe telik az építkezés?

Nálunk 2 évbe tellett, hogy az első kapavágástól eljussunk a hőszigetelésig, pedig nem mondanám, hogy elcsesztük az időt. Egy korábbi bejegyzésben (Amikor rájössz, hogy nem a megbízó a király) már megírtam, hogy az átlag családi házas építkező kishal az építőiparban. Ha Te szervezed össze az építkezést, számolj azzal, hogy a jó szakikra baromi sokat kell várnod. Nálam volt olyan csapat, akik azért léptek le, mert egy generál beszippantotta őket egy társasházi projektbe.

Én senkivel sem kötöttem (nem is tudtam volna) kötbéres szerződést, úgyhogy csak a betyár becsületben bízhattam. A Home Investesek azt mondták, hogy náluk alapértelmezett a kötbér. Nekik különösebb vesztenivalójuk nincs, úgy szerződnek le házakra, hogy hagynak tartalékidőt, ráadásul ők azok a nagyhalak, akik miatt a hozzám hasonlók szívnak, khmm. Más amikor egy generál rááll a szaki nyakára és más az, amikor az ElsőÉpítkező kvázi szívességet kér, hogy léccci csináld már meg a maradék villanyszerelést. Hát ez van, az erősebb kutya bszik. Ja, szóval srácoknál van kötbér, mert az megnyugtatja az ügyfelet. Mondjuk engem is megnyugtatna… :)

Generállal biztosan gyorsabb az építkezés. Tudják mit csinálnak, kivel csinálják és van tőkéjük (ezek közül nem tudom én mit tudnék felmutatni :D ). Én abban is biztos vagyok, hogy a normális generálkivitelezők nem hülyék, betartják a technológiai időket.. ha meg félsz, kell egy független külsős műellenőr, aztán probléma letudva.

zsaluko4.jpg

Kapcsolatok, szakemberek, minőség, garancia

Panaszkodtam a srácoknak, hogy felénk a generálok ukrán és román segédmunkásokkal dolgoztatnak, akik majdnemhogy meghalnak az építkezéseken (mondjuk nem csodálom, szerintem életükben nem láttak még tetőt felülről). Nekem szerencsém volt, mert a munkám miatt sok mindenkit ismerek, ráadásul sok ismerőstől kaptam szaki telefonszámokat. Ha nincsenek kapcsolataid hidd el, szívni fogsz. Kóklerek hada várja, hogy felhívd őket. Horror, terror, agyrém, építkezés!!! Egy normális generálkivitelező (az én elgondolásom szerint) olyan alvállalkozókkal dolgozik együtt, akik jól dolgoznak, hiszen saját magukat szivatnák meg a gány munkaerővel.

Szóval szakemberekkel a generálok biztosan jobban állnak, ráadásul Te is be vagy biztosítva! Vegyük például a Home Investet. Leszerződsz velük, aztán csókolom. Ha valami garanciális problémád van, egy céget kell rugdalni (ráadásul szerződésbe foglalt garanciális feltételek vannak, szóval…), végszámlát akkor fizeted ki, ha minden tökéletes. Így belegondolva, generálkivitelezőt megbízva azért kiegyenlítettebbek az erőviszonyok.

Akkor most mi van?

Szeretném azt hinni, hogy magam felé is őszinte vagyok és nem csak önigazolás.. szóval, úgy gondolom, megbántam volna, ha generálkivitelezővel építkezek. Rengeteget tanultam, tényleg tök nagy kaland volt. Olyan romantikus dolgokat nem írok, hogy jajj, benne van a saját kétkezi munkám, és majd az unokáimnak is.. lfszt!! Kamu kamu kamu! Bár ne kellett volna padlószigetelés vagdosnom vagy kőzetgyapotot terítenem, vagy totál megtörnöm, amikor zsaluzásra másfél millás árajánlatot kaptam.

Tényleg, az építkezés saját magad összeszervezésében nincs szépség, vagy praktikum… de akkor miért nem bántam meg? Mert a munkában másoknak dolgozok, szervezek, itt meg magamnak csináltam ugyanezt.. ja meg hülye közgazdászként picit mást is tanulhattam. Ennyi! Ha más szépséget vársz, vagy sokmillió spórolást, csalódni fogsz.

Ha az életben még egyszer építkeznék, egészen biztos, hogy generált választanék kulcsrakész kivitelezéssel. Meg egy kertészt.

Jajjj, majdnem elfelejtettem. Ez a blog és az ElsőÉpítkezők.. ha Ti nem lennétek, biztosan agyfaszt kaptam volna párszor. xoxo

… és így a végén még egyszer köszi a Home Invest-es srácoknak, a kerítéses és burkolásos tippekért különösen hálás vagyok! Keressétek őket bátran, megkapják az ElsőÉpítkező által ajánlott plecsnit. :D

Ha naprakész szenvedést és sírást szeretnél látni, kövess Facebook-on is! :)

 

>> ELSŐÉPÍTKEZŐ FACEBOOK <<

man-confused-question_149611889.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://elsoepitkezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7315292490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tele Peti 2019.11.07. 11:17:54

Az egész blogodnak egy tanulsága van: A projektmenedzser az egy külön szakma. Csak ez ilyen magyar dolog, hogy "nehogymá a semmiért fizessek" Aztán rájön az ember, hogy (amint te is említetted, hogy ez még egy állás... ) De ez rendszerszintű probléma, hogy a legjobb kőművest kinevezzük építésvezetőnek. Azért mert jól rak téglát miért tudna szervezni? Alvállalkozókkal alkudni? ÉS ez szakmafüggetlenül is így van (pl. nagyon sokáig a kórházak vezetői is jó orvosok voltak... Azért mert profi sebész miért tud majd lekoordinálni közbeszerzéseket????

Szóval nálunk a projektmenedzser az egy lenézett szakma, sőt nem is szakma. Úgy néznek a projektmenedzserre, mint aki semmit nem csinál, "mer' bezzeg a melós az dógozik, ő meg csak felveszi a lóvét" És arról meg nem is beszélek, hogy egy jó projektmenedzsernek majdnem, hogy tök mindegy mi a projekt tárgya.... mert arra ott a szakember...
süti beállítások módosítása