... mert laikusként építkezni vicces

Első építkező, aki az őrület felé tart

Honnan okosodik az építkező? Nem workshopból!

... több lett a marketing tanulság, mint az építészeti

2016. október 27. - Első Építkező

workshop.jpg

Szerdán részt vettem egy ingyenes építtetői workshopon, ahol a következő kérdésekre ígértek válaszokat: Biztos hatékony lesz a fűtés? Elég lesz a szigetelés? Jó ablakot választottam? Bizton­ságos a vízvezeték? Komfortos, egészséges lesz a lakás? Megkaptam az ígért válaszokat? Ha korrekt akarok maradni, akkor tulajdonképpen igen.

Elve nem érkeztem nagy elvárásokkal, rendeztem / szerveztem már én is hasonló "oktatunk persze" de mégis csak azért vagytok itt, hogy VEGYETEK! Alapvetően az ötletet tök jónak tartom, picit jobb szervezés, marketinges segítség az egész felépítésében és a sales-ben, aztán én sem "hátizé"-lnék. (a kép illusztráció, úgy 10-en voltunk "külsősök") Na de lássuk:

A rendezvény szervezése biztosan nem volt egyszerű, 16:30-kor kezdődött, hogy a jómunkásember, azért még odaérjen és (program szerint) 18:40-kor ért véget (gondolom 7-ig kapták meg a termet, mivel egy művelődési házban volt). Marketing oldalról akár értékes észrevételeket és két lábon álló tartalmat is tudnék írni, de nem teszem, ez a felület azért van, hogy bizonyítsam, hogy az építkezéshez "jó hülyén" is neki lehet fogni. Egyetlen még csak nem is szakmai kritika: egy 2 órás, pláne 8 óra munkát követő rendezvényt nem lehet úgy megtartani, hogy nincsen legalább 5 perc pihenő.. ráadásul jó szr székeken. Ha az előadások 10/10-esek lettek volna, akkor sem bírtam volna végig koncentrálni... és akkor most befejeztem, jön az, amiért itt vagytok, az előadások:

Hány centi szigetelés kell?

Röviden összefoglalva: MINÉL TÖBB. Szó volt évszámokról meg törvényi előírásokról, megfelelőségről, megtérülésről, ezzel minden rendben volt. Nem hiszem, hogy bárki, aki most kezdene el építkezni ne fordítana nagy hangsúlyt a hőszigetelésre. A grafitos szigetelést már körbejártam, ott nem hallottam sok újat, inkább megerősítés volt, hogy inkább legyen 30-as a tégla és hozzá 15 cm grafitos szigetelés (update: vagy mégis inkább húzzak még egy lapot és 38+20cm grafit?). Ezt többen is írtátok, ajánlottátok. Csak homlokzati szigetelésről volt szó, amit picit sajnálok, mert szerintem ez a legkönnyebben átlátható, legtöbb tudásanyaggal bíró terület. Meghallgattam, persze az előadó által forgalmazott szigetelés a legjobb. OK.

A jó ablak sose rossz!

2 Tanulság: A műanyag ablakok miatt nem fognak kisfókák és cuki delfinek szörnyű halált halni, nem kevésbé "zöldek", mint a fa vagy más ablaktípusok. A másik fő tanulság, hogy ha ablakot akarsz venni, akkor az Uw (ablak össz-hőátadási együtthatója) értéket kell nézni. Rendben, eddig is azt néztem.
Volt szó a beépítés minőségéről, újrahasznosításról, megint évszámok és előírások, spórolás, negyvenvalamennyi hőveszteség, pára, gomba, nemszeretjük. Itt is természetesen a fontos a megbízható gyártó, az előadó cége az volt.

Anyagból is jót válassz. - Burkolatragasztók

Az előadó már az elején megfogalmazta a lényeget: KÉRDEZZÜNK! Oké, a csempe, járólap és hasonló felületek felhelyezéséről gondoltam, hogy nem hammcipó, nem véletlenül lehet belőle (külföldön) megélni, hát ha még szépen is dolgozik az ember. Az előadó cégben szimpatikus volt, hogy van ingyenes zöld számuk, amit bármikor lehet hívni és segítenek, hogy a jó terméket válasszuk ki. Egy probléma van. Én hótbiztos, hogy nem fogok nekiállni járólapozni. Mindenki jobban jár vele, mert az biztos, hogy én a supportos kolléga teljes 2 heti munkaidejét lefoglalnám. Oké, ennyire nem rossz a helyzet, de az endzsinering precizitás nem az erősségem. Szóval kérdezzünk, olvassuk el a használati utasítást és értelmezzük az ikonokat, különben jól el lehet cseszni a lerakást / felrakást. Ok, a forgalmazó terméke király!

Levegőmenőség!

Gondolkodtam hőszivattyús szellőztető rendszeren, egészen biztosan jó dolog. Erről tudtam a legkevesebbet, itt kaptam a legtöbbet, bár a technológia egy az egyben a szelfpromóra volt felfűzve, de azért ok. A rendezvény után odamentem az előadó fószerhoz, feltettem minden mérnök ember agysorvadását okozó kérdést: Ez akkó' mennyibe kerül az én házamba' ? Dumáltunk aztán a végén egy "2 millió + áfa körül megállhat", mondjuk ez a hőszivattyús, minden helyiségben külön szabályozható rendszert jeleni. Nem számítottam kevesebbre, de amikor valami a szemedbe mondja, hogy 2 milka, azért más a dolog fekvése. Jó dolog, ennyi tudás alapján azt mondom, hogy aki teheti építsen be.

Hogyan lesz higiénikus a vizem?

A legutolsó előadásra azért már elfogyott a minimális figyelem is, megmaradt, hogy 3 féle vízvezeték rendszer is létezik (T csatlakozó, izé, meg kör). Ami körbe megy az a király, a gyártónak van is rá király megoldása, meg király vízvezetékeket is gyárt és amúgy is ha egy 200 nm-es átlagos 2 fürdőszobás házat az Ő megoldásaikból csöveznek be, akkor az olyan netto 190ezer ft, ami meg tök kevés az egész ház költségéhez. Tök jó nem? Ő, leírva ja, de azért ennek utána kell nézni.

... és itt a vége, ennyi maradt meg a workshopból egy ecceri építkezőnek.

Az előadóknak egyébként köszi, abszolút szakemberek voltak, nem csak beállítottak valakiket, akik betanulták a szöveget. Keresztkérdésre kapásból valid(nak tűnő :D ) választ adtak, magabiztos, úgy, ahogyan kell. Tényleg.

Hogy honnan fogok még infót szeretni?

Az index fórumaiból és blogjaiból, a gugliból és azoktól a szakemberektől, akikkel remélhetőleg hamarosan együtt fogunk szenvedni. ;)

A bejegyzés trackback címe:

https://elsoepitkezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3411842209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Építkeztem 2016.10.27. 20:07:03

Gondolom egyben termékbemutató is volt a rendezvény. Azért a szellőztető rendszert ne az itt hallottak alapján építsd ki és ne mondj le róla egy ismeretlen által elsőre kimondott ár miatt! Elindítottam a blogom: johazkell.blog.hu
A közzétettekkel talán segíthetek.

Axioma 2016.10.27. 20:11:05

Keringetos HMV? Sose fogod hasznalni. Nalunk eloszor (eleg gyorsan) le lett allitva allandorol "fontos idoszakban" atforgatasra (mechanikusan allithato kapcsoloora). Aztan kikapcsolva. Mert amig a napkollektor altal beszerzett melegvizzel futotte a teglat (kosz, kivitelezonk, aki a hmv csovet igeret ellenere nem szigetelte csak a malter megevese ellen tekerte be...), de amikor a gazkazan hallod hogy azert indul be hogy rafutson pedig nem hasznaltal semmit... gyorsna fogod leallitani. (Masik nagy-nagy tevedes a kazan - akarmelyik - elhelyezese: nem volt topikmultam, az epitesz meg reflexbol a pincebe tette... nalunk az emeletre kellett volna, gazt nem kell belapatolni eltuzeles elott, kozelebb a kollektor stb. es persze oda kerult a hmv tartaly is, na EZT plane ne csinald, a vizveteli hely korul keress helyet ne a kazan korul, utobbi tunik nagyobb vesztesegnek de pont forditva van a hasznalat kulonbozo szakaszossaga miatt).

Szellozteto: miert kotod ossze a hoszivattyuval? En a kovetkezobe (jo lenne, de a CSOK miatt nagyfalu kornyeken minden megbolondult, ugyhogy majd egyszer) tuti belerakatom a szelloztetest. Ecceru geppel, nem olyannal ami a hulladekhovel csinal hmv-t, nem is teljesen ertem hogy hogyan jon ki erre a plusz reszre pozitiv megterules (foleg napkoll. alternativaval). A szellozes lenyege - meglepo modon - a szellozes, a friss levego, es csak mellekfeladat a minel kevesebb energia elvesztese (es ennek resze a foldregiszter, hogy minel kevesebb legyen a delta-T).
Ja es szerintem jelentkezz be a Construmara (ingyen jeggyel egy munkanap tavasszal). Ott pont az a jo, hogy az egyik gyarto megmondja, hogy a masiknak mi a hatranya:), igy nem lesz egyoldalu a tajekoztatas. Egy nap alatt rengeteg technikat, szempontot, termektipust stb. megismerhetsz olyan szinten, amire a netezes keves. Persze elotte neten olvasgatasbol mar jo ha van annyi fogalmad, hogy tudj kerdezni (es anyagmennyiseg-kiirasok se art ha vannak nalad, arajanlatokat kerni...)

Most igy hirtelen ha mar vizvezetek: en inkabb gondolkodnek az esovizben vagy kutvizben. WC-be (figyelem, a csat.dijat ki kell attol fizetni ra!) boven eleg, minek ivovizet beleereszteni? Sajna errol is [plusz vezetek beepitese; a kettot kozositeni nem szabad de a wc-tartalyba mehet ket csap] lebeszelt a kivitelezonk. Es ha mar eso: esoviz gyujtese, sot: esocsatorna milyen? Lesz itt me'g par kerdes...
Bocs a hosszu hsz-ert.

peetbl 2016.10.28. 09:04:09

Mire gondolsz WC-be fizetendő csatornadíj alatt (ezt nem is értem)? Mérősítve van a fúrt kutad vagy az esővíz gyűjtőd az udvaron? Vagy parshall csatornát építettél ki, hogy mérd az elfolyó szennyvíz mennyiségét...

Axioma 2016.10.28. 10:33:53

@peetbl: ha a hazba bevezetsz barmilyen, nem a vizmutol szarmazo vizet, akkor arra a hazba lepesnel igen, pontosan, kell egy merod legyen.
Biztos meg lehet oldani okosba, de masreszt meg ez szerintem teljesen normalis. Az ontozesre van a dijkedvezmeny, a plusz vizre meg a plusz csatornadij.
[Termeszetesen az esovizet lustasagbol a csatornaba vezeto tulajokrol is megvan a velemenyem... foleg nalunk ahol a kertek egy reszenek vegeben ott a patak.]

peetbl 2016.10.28. 11:12:40

Igen a kerti csap mérősítést (ez esetben az ezen mért vízre 0 Ft csatornadíj), meg ha nincs kút a telken a 10%-os locsolási kedvezményt (szennyvíz díjból tavasztól-őszig) azt tudtam... De ma is okosodtam, köszi.

Első Építkező 2016.10.28. 13:41:14

Sajnos nálam a fúrt kút kilőve, irtózatosan vasas a víz, ha pici klór kerül bele (pl medence), szebb lesz a színe, mint az olimpián volt :)

Axioma 2016.10.28. 14:47:48

Esoviz attol me'g jatszhat. De nem is ez volt az egesznek a lenyege, hanem a lehetosegekrol jobb kepben lenni, es te jobban megteheted mint anno mi, hogy nem engedsz belole. Tajekozodj, megeri! Nem feltetlen anyagilag (csak), hanem annak a tudata, hogy jol dontottel, es az eredmenyt elvezed, nem pedig a hibai keringenek a fejedben ha ranezel.

Első Építkező 2016.10.28. 15:04:44

@Axioma: Igen, abszolút ez a cél. :) A gépészetnél nem lesz probléma, egyelőre a szerkezetet kell átgondolni, csak kisebb kompromisszumokat akarok kötni :)
süti beállítások módosítása