... mert laikusként építkezni vicces

Első építkező, aki az őrület felé tart

Egyszerűsített- vagy kiviteli terv?

... avagy túltervezik-e a házad vagy lesz amilyen lesz?

2018. március 27. - Első Építkező

2d017d88f217a1a4595f78ebd2d8fe91.jpg

Egyszer már összeszedtem a saját tervezési kisokosomat, ami inkább volt clickbait, mintsem valós segítség, de valamiért mégis sokan elolvastátok és írtatok, hogy "háhh köszi, hasznos volt". Nem értelek benneteket, de legyen.. Viszont egyre többször kérdezitek ( de tényleg miért tőlem? :D ), hogy érdemes-e kiviteli tervet kérni, vagy elég az egyszerűsített bejelentéshez szolgáltatott minimum? Mostjólmegmondom!

Mindenképpen le kell szögeznem, hogy életemben nem sok háztervet láttam, de amit láttam azokat sem tudtam különösebben értelmezni, vagyis inkább értékelni. Az építészeti tervek többsége úgy gondolom, hogy mindenki számára értelmezhető kiindulási alapot adnak. Falak, ajtók, gerendák meg hasonló dolgok, amiket a második vagy harmadik saját házadnál már máshogyan akarsz megtervezni, mert rájössz, hogy baromság volt. Én még nem tartok itt, meg amúgy is az én házam király. pont.

Hiányoltam-e az építészeti kiviteli tervet?

 

Bevallom, beleszerettem az építkezésbe. Nincs nap, hogy ne olvasnám a fórumokat, Facebook csoportokat, szakmai cikkeket. A felét nem értem, de élvezem. Lehet egyszer a saját boldogságomra és más építkezők nagy bánatára alapítok egy generálos céget ;)

Szóval elég sok hozzászólást, problémafelvetést, kérdést láttam és rengeteg, bennem eddig egyáltalán meg nem fordult dolgok jöttek elő:

  • Építészeti csomópontok, hőhidérzékeny pontok
  • Alapozási terv, falazási terv
  • Durva részletrajzok ésatöbbi...

Úgy gondolom, hogy azén házikóm építészetileg egyszerű. Nem tartalmaz extra megoldásokat, sztenderdtől eltérő pontokat. Biztos vagyok benne, hogy a neten évődők többsége valamilyen okosságot tervezett be, ami miatt előjöttek az építészeti terv igények, de én nem láttam a szükségességét. Oké, aláírom, a kőművesek párszor krvaanyáztak, hogy "ez a tervező sem ismeri a tégla méretét" és a konyha 2 ablaka is elcsúszott egy picit, hogy kijöjjön egész téglára a falazat, de mindent megoldottunk ( a fszt... a kőművesek oldották meg én csak helyeseltem :) ).  

Az biztos, hogy sok minden nincs részletezve az egyszerűsített terveken, de ha a kőművesed / szakijaid lelkiismeretesek és persze nem utolsó sorban tapasztaltak, úgyis fel fogják hívni a figyelmedet az apró nüanszokra. Nálam ilyen volt a már tök egyértelmű terasz / ház közötti hőhídmegszakítás, meg már istentudja mi. Ezek a terven nem voltak részletezve, de a szakik tudták, hogy kell.

A tetőnél sem volt különösebb keverés. Egyrészt ez a két nyeregtető hótecccerű, másrészt az ácsok elég magabiztosak voltak ( ha olvassátok akkor lehet megint röhögni az ötvösmesteren :D ), nem volt kérdés, hogy mi-merre-hogyan. Adott volt a tető, megcsinálták. Jónapot.

Enélkül hogyan? Gépészeti KIVITELI TERVEK

 

A gépészeti résznél mindig megemlítem, hogy nem tudok nem elfogult lenni. A gépészeti tervezőmet és kivitelezőmet (www.szmatona.hu) régről ismerem. Nem akarok felszopásba és ömlengő reklámba sem átmenni, ezért röviden ennyi: nem foglalkoznak egyszerűsített gépészeti tervvel, mert az alapján nem lehet megszerelni egy házat. Régebben láttam pár egyszerűsített tervet, igazából nagyon nem tudtam őket hova tenni egészen addig ameddig el nem készültek az én kiviteli tervem.

Pontosan részletezve a padlófűtés csövezése. Hol kell átfúrni a falakat, mennyi csőre van szükség méter pontosan, hol és hogyan futnak a víz és csatornavezetékek, szellőzőleállások, kutyafüle. Űrhajó. Ha tudsz, szerezz egy egyszerűsített tervet, nézd meg és dönts. Én most sem döntenék máshogyan, ha másért nem legalább azért, hogy ha xxx év múlva valahol probléma lesz ( NEM LESZ!!! ), akkor tudjam, hogy hol kell belenyúlni a dologba. 

29541070_569832380041404_5476464405931998146_n.jpg

( hopp, most jutott eszembe, hogy az összes szobára számoltak fűtési és hűtési izémennyiséget, ésatöbbi, nem csak találomra húzzák be a csöveket )

Villamosterv

 

Nálam a villamosterv hakni volt. A villanyászterv miatt késtem nagyon sokat a tervek beadásával, nem volt szaki aki bevállalta volna. Ha jól sejtem  a villamostervem egy sok tervből összeollózott full-full dolog, már csak azért is, mert egyszer sem egyeztettünk arról, hogy én mit szeretnék. Például van minden nyílászárónál elektromos redőny (egyébként csak 4 ablaknál van redőny :D ). Viszont nem tudok reklamálni, mert részletes tervet kaptam az előszókhoz / kapcsolószekrényekhez ( vagy mikhez ), amik a hőszivattyúhoz és a szellőztetőhöz... meg úgy a teljes gépészethez kapcsolódnak. Ennyi... Az összes többi dolgot a villanyszerelővel raktuk össze. Sokat fényeztem már a kőműveseket, taps és két hálelúja illeti a villanyászokat is. Sikerült (szerintem és szerintük is) nagyon okosan kitotózni, hogy mi erre hogyan...

Villamostervhez is kiviteli terv? Háááát franc se tudja. Nekem nagyon sokat segített, hogy a villanyász szakival a már ténylegesen álló falak között végigsétáltam és el tudtam képzelni, hogy mi - merre - hogyan. ElsőÉpítkezőként (copyright) biztosan tök máshogyan döntöttem volna a rajzok felett. Szerintem elhagyható, feltéve, ha van egy segítőkész villanyászod.

29468702_568798636811445_7712533409775484928_n.jpg

Statikai tervek

 

Őszinte leszek, lövésem nincs, hogy mi van törvényileg előírva a statikai tervekre. Hülyeséget nem akarok írni, de ez kiviteli terv? Gondolom itt az a lényeg, hogy minden részletesen, a legutolsó vasalatig részletezve legyen. Azt hiszem talán kétszer hívtam fel a statikus tervezőt, mert a kőműveseknek kérdése volt ( picit összeakadt az építészeti és statikai terv, illetve a vasszerelők más (vékonyabb de több vassal) módon váltottak ki pillérvasalatot. Ha nem kötelező a statikai kiviteli terv (bár gondolom az), akkor is kérj, ha csak nem akarod, hogy rád szakadjon az otthonod :)

Mi legyen a tervben?

 

Ha jót akarsz, akkor a terveződre és a műellenőrödre, de legalábbis valaki olyanra hagyatkozol, aki ért is hozzá. Egy jó és dörzsölt tervező baromi sok mindentől tud megkímélni.

Hallottam pár horrorsztorit, hogy miért nem adták meg a hatóságok a használatbavételi engedélyeket:

  • Terven van kocsibeálló, a valóságban még nincsen
  • A terven hupilila a ház, a valóságban csak vakolt
  • A tervben van épített kerítés, a valóságban nincsen

... meg ilyen apróságok, amiket szerintem egy jó tervezőnek tudnia kell. Úgy gondolom, hogy az én tervezőm jó volt. Az elején legyintettem, hogy oké' akkor ennyit kaptam, de most látom, hogy nagyon sok apróság, amire korábban azt hittem, hogy fontos lesz, direkt nincs benne (házszín, cserépszín, bádogszín, ilyenek). Lehet, hogy amúgy bele lehetett írni, de ezek tényleg olyan dolgok, hogy én az utolsó napig vacilláltam / vacillálok rajtuk :)

29495963_568798730144769_6333970519758471168_o.jpg

Ha naprakész szenvedést és sírást szeretnél látni, kövess Facebook-on is! :)

 

>> ELSŐÉPÍTKEZŐ FACEBOOK <<

A bejegyzés trackback címe:

https://elsoepitkezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9113784578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Axioma 2018.03.28. 10:01:55

Nalunk pont a tetot nem birtak ugy megvalositani, ahogy a terven volt (ket kontyolt nyeregteto majdnem egy vonalban, de az illesztes helyet nem a rajz szerint hanem a falak sarokpontjaihoz igazodva csinaltak - ettol megszunt a direkt betervezett reszen nem csak a magasitas hanem a kiugras is, igy most a bejarati ajto fele felett van teto... persze beigertek cserebe hogy raknak ingyen elotetot, me'g ma is hozzak...)
Masik, villanyasz megcsinalta a 230-at. De mi van a gyengearammal? Jo, telefonzsinor talan mar nem kell, de tv-kabel es halozati kabel, vajtfulueknek meg a hangfalakhoz valo is jo lenne ha benne lenne a falban. Es hat a "kitalalas"-hoz peldaul a kapcsoloknal se mindegy, hogy hol legyen valtokapcsolo, lefutos kell-e, mik kerulnek kulon korre. Es a konnektorbol SOSE eleg! Nalunk a nappaliban 4-6 van mind3 sarokban, de igy is kerult be eloszto (mondjuk annak is van elonye, egy master/slave eloszto eseten pl. a tv koruli eszkozok; illetve az euro (lapos, nem foldelt) dugoknak kevesebb hely kell).
Erdekes, hogy a foldre is csak sima (MU-II vagy hogy hivjak) csovet rakott a villanyasz, betonba tudtommal gegecsovet szoktak (kibirja azt is hogy atsetalnak rajta parszor a betonozasig, na meg a betonontes mechnaikai terheleset se biznam ra erre a csore, foleg igy hogy at van vetve a futescsovon, ha felulrol kapja az aldast alulrol alatamasztatlanul, nem tudom hogy birja megtores nelkul...
A helyisegenkenti futesigeny mar 13 eve is kotelezo resze volt a tervnek, pedig me'g nem is volt energiatanusitvany. Megjegyzem, nalunk ennek ellenere el sikerult szurnia a gepesznek. Egyreszt a terven nem volt jelolve (de hogy miert nem kerdez...), hogy az uvegteglas helyre (nem mehetett oda ablak) duplan fogjuk tenni, igy azokat a helyisegeket tulmeretezte. Masreszt nem kompletten nezte a hazat, hanem csak a futott szintet, es az egyik szoba fele felett meg mar erkely (kulter) van, az meg jol alul lett szamolva. Ugyhogy bekoltozes utan egy vagy ket evvel mi a tapasztalatok alapjan csinaltunk egy permutaciot a radiatorokon...
A redonyodnel pont jol jott volna a csomoponti rajz... amit multkor emlegettem.

Első Építkező 2018.03.28. 10:10:47

@Axioma: Éppen a Facebook oldalon írtam, hogy a villamos kiviteli terv is hasznos lehet annak, akik tervrajz felett el tudja dönteni, hogy mit akar. Nem tudom, hogy minden villanyszerelő olyan készséges-e mint az enyém, Ő nagyon sokat segített és tett javaslatokat, hogy "ide szoktunk tenni konnektort" stb.. :)
Már most érzem, hogy a villamos kiállások az egyik olyan pontja a háznak (házaknak), amiket utólag gyorsan meg tud bánni az ember. Talán még egy belsőépítészeti terv is kellene ahhoz, hogy ne fusson totálisan lyukra az ember.

A padlóban futó villamos csöveket rendesen alátámasztottuk, de most hogy írtál, egy icipici félsz lett bennem. Bízom benne, hogy nem lesz gond :)

Axioma 2018.03.28. 14:58:23

Hat mi elotte is laktunk valahol (bekasi panel), es onnan tudtuk, mi nem jo. Ja meg jartam Finno-ban ahol 1m-en nagyon kenyelmesek voltak a kapcsolok, a vizes helyisegek kivetelevel igy oda tettuk mindet, de ma mar itthon se annyira fura ez.
Nem belsoepitesz, lakberendezo. Szerintem. Hogy hova teszed azt a helyet, ahol aramot hasznalsz majd. Nalunk pl. a haloszoba ketszer lett atrendezve miota bekoltoztunk...
Villamos cso: ne hallgass ram, en csak egy programozo vagyok, aki alap okolszabalyt alkalmaz, lehet hogy rosszul. (Me'g a gegecso nagyobb ivei mellett - volt hogy kuszob helyett 30 centivel arrebb furta a fal aljat hogy ne legyen akkora kanyar benne - is olyan, amit nem tudtunk csak sok szenvedes aran (persze befuzovel) boviteni. De ezzel ha most elkeszul, par evig nem lesz ugyse gondod, majd amikor valamit atalakitanal:) [Na jo, mondjuk azt hogy ugyse lesz olyan...]

Kawaszaki 2018.03.29. 15:51:35

A szerző egy nagyon fontos kérdést feszeget, meglehetősen reális megközelítésben. Sajnos a probléma gyökere mélyen, a hiányos/hibás jogalkotási folyamatokban rejlik, ugyanis az emberek könnyen elhiszik, hogy ami nem kötelező az felesleges és nem is kell.
Szakértőként mondom, hogy már megjelentek a szövődmények a vállalkozó és megrendelő közötti jogvita formájában, melynek elejét lehetett volna venni , ha készült volna teljes körű (épületgépészeti és villamos) kiviteli terv. Egy másik vetület az energetika: ha nincs korrekt tervezés, nem lehet jó megvalósítás, így a tanúsítás bizony problémás lehet.

Axioma 2018.04.06. 13:38:37

Energiatanusitas (PH szint kivetelevel) mikor tortenik olyan feltarassal, ami a hibakra ra tudna mutatni? Nem tervbol meg bemondasbol (mibol epult, mennyire szigetelt stb.) dolgozik a tanusito?
süti beállítások módosítása