... mert laikusként építkezni vicces

Első építkező, aki az őrület felé tart

Otthonunk első találkozása az anyafölddel - elkészült a sávalap

... avagy papírról átléptünk a valóságba

2017. július 03. - Első Építkező

1111.jpg

Amilyen sokáig húzódott a tervezés (közel 7 hónap), olyan gyorsan elkészült a majdani otthonunk alapja. Gyakorlatilag egy hét leforgása alatt meglett minden, a gazos szántóföldön most kis dombok, rengeteg vas és beton fekszik. Annak ellenére, hogy minden simán ment, azért lett pár ősz hajszálam, de hajrá, építkezni kell, mert #építkezekyolo. 

Vegyes érzéseim vannak az építkezéssel kapcsolatban. Tényleg minden flottul ment, nem voltak fennakadások, de rengeteg munkát kellett beletennem, hogy 1 hét alatt minden elkészüljön. "Projektmenedzsmentben" edzett vagyok, a munkám 70%-ban helyzeteket oldok és azonnali döntéseket hozok, de már az alapozásnál sóhajtottam ( "b" és "k"-"é" szavakká formálva) párat. Az Első Építkező Facebook oldalán írták, idézem "Jajj már úgy várom, hogy mindent végigszopj, hogy nekem ne kelljen tátott szájjal rohannom a f*szerdőbe", és bármennyire is nem arra akarok menni, már látom, hogy egy építkezésen ez elkerülhetetlen. Ha Te is építkezel és nem generállal vágsz neki, mindenképpen készülj fel több kivitelezői telefonszámmal és készítsd fel a lelked. Mindenki leterhelt, ha az utolsó pillanatban kell valami, akkor nagy szerencse kell, hogy meglegyen.

Tipp: Sokat köszönhetek az Építem a házam könyvsorozatnak , javaslom, hogy Te is szerezd be a könyveket. A tervezéssel már megvoltam, mire a kezembe fogtam a teljes sorozatot, de így is kaptam hasznos tippeket, az alapozáskor pedig többször átolvastam az adott fejezetet. ( egyébként a könyvek vastagok, ha már saját kardodba dőltél az építkezéssel remekül lehet sírni és rimánkodni felettük ).

1. Telekrendezés

Ha nem extrém körülmények között építkezel, akkor itt nem fog sok stressz érni. Én kimentem a telekre, lenyírtam a füvet gazt, másnap jött a Bobcat-es és gyönyörűen letolta a felső humuszt, nagyjából 10 cm magasságban. A talaj szinte teljesen sík lett, igazi iparos munka. Az egyenletes felületre figyelj, mert később a kitűzéskor problémát jelenthet (állítólag).

 

19396986_448146115543365_5949770453908433348_n.jpg

2. Kitűzés

A tereprendezéskor egy hibát követtem el, rossz helyre tolattam a humuszt. A kert leghátsó részébe kellett volna, én meg okosan mondtam, hogy elég lesz ha 2 méterrel hátrébb rakod. Arra nem gondoltam, hogy a kitűzéskor a telekhatár kihúzásakor útban lesz (meg úgy a későbbiekben is), úgyhogy a kitűzés előtti este nekiestem és lapátoltam. Sokat. Nagyon sokat... de meglett.

Szóval a kitűzést a kőműves és csapata készítette zsinórpaddal. Szépen aprólékosan, folyamatosan ellenőrizték magukat, megmondom őszintén én már picit bele is keveredtem, hogy mi van, de gyakorlatilag milliméter pontos lett a történet. Stimmeltek a falhosszok, az átlók, nagyjából 4 óra alatt meglettünk.

Amit odébb kellett dobni (királyul szétk*rtam a kezem, hiába, nem bírja a port a paraszt):

19466682_449276535430323_2959990849739995295_o.jpg

Zsinórpad már megvan, kiszórjuk az alapot. Sajnyi éppen guggolva figyeli a remek munkát.

19452834_449676355390341_2879917959391617454_o.jpg

3. Alapásás

Nem húztuk az időt, hétfőn terepetrendeztünk, kedden kitűztünk, szerdán meg pánikba estünk, mert csütörtökre már be volt jelentkezve a vasszerelő. Háh, mindezt szerdán reggel fél 8kor tudtam meg a kőművestől. Valahol nem értettük meg egymást, én szerdára vagy csütörtökre időzítettem (próbáltam lebeszélni) az ásást, attól függően, hogy mikor tud jönni a tereprendezős csávó. Hát csütörtökre tudta csak ígérni, úgyhogy pánik, telefonhívások hada, de végül találtam valakit, aki vállalta a kiásást. Kora délutánra ígérkezett, este 6-ra ért oda, de megnyugtatott, hogy minden meglesz, csütörtök hajnalban folytatják. Szerda este sötétedésig rendületlenül tisztítottam az árkokat, viszonylag jól haladtam, a csütörtökre maradt rész viszont horror volt. Állítólag azért nem tudták annyira kitisztítani az árkokat, mert féltek, hogy beszakad a már kiásott rész... hát nem tudom. Oké homokos a talaj de... hát nem volt mit tenni, így is nagy szerencsém volt, hogy bevállalták és tényleg köszi nekik.

Fél 8kor már jöttek a vasszerelők, Én reggel 6-tól meg ástam és tisztítottam, később Apum is csatlakozott. 11-re végeztünk, szerencsére nem voltunk útban, pöccre végeztünk, de legyepált a dolog. Ez volt az első stresszes napom az építkezés miatt, több már úgysem lesz. :)

4. Vasszerelés

A vasszerelés egyszerű mutatvány volt, a szakik nagyon gyorsan és pontosan dolgoztak. Szerencsére egészen lehűlt a levegő, úgyhogy csak nekem volt melegem miközben lapátoltam. :)

Ja igen... egy apró hiba csúszott itt is a gépezetbe. Csak a vasszerelés végén vettem észre, hogy az alap jó másfél méterrel tovább lett ásva egy helyen, amit be is vasaltak. Nagy gond nem lett, flex, kis "zsaluzás" feltöltés aztán csókolom. Itt azért még picit stresszeltem, de többet úgysem fogok. :)

19467824_450686348622675_96239453009382177_o.jpg

Beraktuk a védőcsöveket is. Homokkal kitömve, végüg hungarocellel lezárva!

19601604_452371981787445_3985422088498999779_n.jpg

5. Betonozás

Aki követi a Facebook oldalamat az részese lehetett a csütörtök esti - péntek reggeli kálváriámnak. Minden adott volt, hogy pénteken betonozzunk, ezért tepertem egész héten, de az időjárás közbeszólt. Sok telefonhívás és szervezés árán összejött, hogy pénteken reggel 7-re jöjjenek a betonosok. Sürgős volt, mert meg akartuk úszni a nagy esőt (ami persze csütörtökön jött), de így alakult. Reggel 5-kor ébredés, autóba pattanás és irány a telek. Az alapnak nem lett sok baja, helyenként beszakadt, de egy kapával szépen ki tudtam halászni a darabokat, viszont földút elesett, nagyon sáros és csúszós lett. A pumpás autó sofőrje jófej volt, kijött megnézni a terepet. Ő be tudott jönni, de a betonkeverőket nem hívtuk ki, ők biztosan megfeneklettek volna...

Aztán jött a filmekben agyondramatizált üresség érzés és csalódottság, most akkor mi van? A betonosok legközelebb kedden tudnak jönni, addig az alap is össze-vissza omlik, áh, vége volt mindennek. Kocsiba be, irány haza, nagy zuhany aztán várakozás... Ok, itt tényleg stressz volt. Lesz ebből valami? Miért kezdtem bele ebbe a hülyeségbe? Alig aludtam a héten, mert reggeltől estig a telken lapátoltam és szervezkedtem, sötétedés után meg álltam neki a rendes melónak...

...és jött a csoda, délben kapom a telefont, hogy az út felszikkadt, egészen biztosan be tudnak jönni az autók. Telefon fel, betonosokat hív, 1-re jönnek (bár fél3ra ért oda az első beton szállítmány). Jöttek a kőművesek is, a műszaki ellenőr is okét mondott mindenre. Nap végére kerek egész lett minden, úgyhogy már van alap :)

Sok szót maga az a betonozás rész nem érdemel, simán ment mindent, a "kőművesék" itt is aprólékosan és nagyon precízen mértek mindent. Mondjuk egy helyen bedobták a cigicsikket az árokba, mondom bazzeg, ezért fog összedőlni a kecó, de hátha nem...

Az alapba közel 1 tonna vas és 6 "betonkeverő" ment bele.

Legyél részese a napi első építkező sírásnak Facebook-on, kattints >> ide <<

 

A bejegyzés trackback címe:

https://elsoepitkezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9512637991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gazdi2000 2017.07.03. 23:59:56

Tisztelt Építtető!
Csak egy apró észrevétel a képek alapján:
A sávalap, lábazati fal, talpgerenda, koszorú...stb. szerkezetek vasalásánál TILOS a belső oldalon a sarokvasat úgy behelyezni, ahogy azt tettétek. Ezt egy laikusnak nem kell tudnia, de hogy a műszaki ellenőr szerint ez rendben volt, na az már probléma. Már csak azért is mert Neki a Te érdekeidet kell képviselni. A felelős műszaki vezető viszont a kivitelező részéről van, lehetséges, hogy kevered a két státuszt? Ezen kívül tervezői művezetődnek is lenni kell, bár neki csak annyi van meghatározva, hogy az építkezés folyamán min. 6 alkalommal kell az építkezésen megjelenni és az építési naplóba bejegyezni. Mindezektől függetlenül sok türelmet és kitartást a továbbiakban, mert biztos, hogy szükség lesz rá.

Első Építkező 2017.07.04. 00:11:33

@gazdi2000: köszi az észrevételt és a bíztatást! Melyik vasalásra gondolsz? Erre: m.cdn.blog.hu/el/elsoepitkezo/ad/a/19577462_452372031787440_8024111795499662557_o.jpg ? Itt sajnos utólag nyúltunk bele, itt kellett a vasalás után korrigálni a túlszedett alap miatt.
Lehet problémánk ebből? Igazából hogyan kellett volna?
A műellenőr is okézta, a kőműves fmv is és persze a vasszerelő is :O

McKinney 2017.07.06. 07:08:14

arra gondol, hogy a belső hosszvasalás 90 fokban meg van hajlítva, magyarul "bekanyarodik". Ez húzóerő ébredése esetén ledobhatja a betont a sarokban.

Beer Monster 2017.07.12. 14:12:04

@McKinney: A külsőt kellett volna meghajlítani?

Beer Monster 2017.07.12. 14:16:00

Én még a szomszédok telefonszámainak beszerzésénél tartok, mert az előző bejegyzésben olvasott tanácsok nem látszottak működni.
süti beállítások módosítása