... mert laikusként építkezni vicces

Első építkező, aki az őrület felé tart

Családi ház tervezési kisokos 1. rész - Alaprajz

... avagy egy laikus építkező tanácsai

2017. április 25. - Első Építkező

pexels-photo-268362.jpg

Oké-oké, belátom azért a cím elég erős, helyénvalóbb lenne " Ha hülye vagy az építkezéshez, de vannak elképzeléseid, ezt mindenképpen olvasd el ** clickbait cím **. A címválasztás most tényleg problémás, szeretnék tanácsot adni, de kézzel fogható szakmai okossággal nem tudok szolgálni.. ellenben ha elolvasod a következő bejegyzést, mégis tanulhatsz sok olyan dolgot, amit én 3 hónap csúszás árán tapasztaltam meg. Kösd fel a gatyádat, mert sorozat lesz, elsőként szedjük össze az alaprajzzal kapcsolatos fontosságokat'. Hajrá! 

Egy korábbi bejegyzésemben már olvashattad és láthattad (egészen pontosan itt) időrendi sorrendben, hogy hogyan született meg 4 (vagyis 5) lépésben a házam alaprajza. Nem mondom, hogy leányálom volt és minden ment pikk-pakk, de nem voltak akkora ujjtördeléseim, mint ahogyan képzeltem. Ezt egyrészt a (szerintem) jó tervezőnek tudom be, aki igaz, hogy marhára megvárattatott (és még most is meh), másrészt a rengeteg kritikának, amit tőletek, családtagoktól, ismerősöktől kaptam. Na és akkor most el is értem az első ponthoz (fontossági sorrend szerintem nincs is).

  1. Hallgasd meg a kritikát, értsd meg és ha kell tedd túl magad rajta!

Ne félj a kritikáktól és a sok okoskodó megjegyzéstől. Olvasd el őket, gondold végig és vitasd meg a szerzőjével vagy az ismerőseiddel! Bizonytalanodj el, legyenek kétségeid! Hidd el, két percig fog tartani, aztán valahol úgyis pont az ellenkezőjét fogod olvasni. Tényleg vicces, hogy mennyire mások az emberek igényei és elképzelései, nincs fekete vagy fehér, de szürke és hupilia sem. Volt aki már az első tervet imádta és fúú, volt aki az utolsóra is azt mondja, hogy ez széklet és inkább keressek más tervezőt vagy legalábbis vegyek egy első emeleti panellakást, bőven jó lesz nekem az is (egyébként lehet igaza is lenne :D ).

Kommentelők: Sötét, pici, nagy, minek, pici az ablak, király, én biztosan nem raknám oda, 4 tagú családnak kell a 2 fürdő, 1 WC, 2 WC, gardrób, minek a gardrób, és ezt egy építész le merte rajzolni

Anyuka: Spejz kell, hova fogsz pakolni, meleg lesz, hol rakod le a babakocsit, de érted a babakocsit hova rakod, biztos jó a sarokkád, nem kell hogy olyan közel legyen a tv

Apuka: hol lesznek a szerszámok, hol lesz a fűnyíró, a szoba pici, a te szobád is ekkora volt, az úgy jó de hova pakolsz, de még mindig nem látom a fűnyírót, a wc kell oda, anyádnak igaza van, még mindig igaza van, de hol lesz a fűnyíró, legyen nagyobb és védettebb a bejárati terasz

Nővér: babakocsi, minek olyan közel a tv, gardrób, tudod milyen kényelmes autóból kapásból kiszállni a fedett helyen, ez mennyibe fog kerülni, jólvan Te tudod...

Barátnő: kamra király volna, nem jó hogy a szobák egy rakáson vannak a szülői szoba legyen messzebb (ezért is szeretem ;)

Nagypapa: oda jó lesz egy cseresznyefa az lefogja a szelet, a szőlőtőkét majd én felfuttatom a kerítésre, láttad, hogy az utca elején vannak szilvafák? Majd nyáron bejövök busszal leszedni. 

Jó, tudom, akkor még mindig nem mondtam el, hogy miért az aktuális irány mellett döntöttem. Számba vettem az összes kritikát, felállítottam magamban egy "nekem / nekünk" mi a fontos listát és megvitattam a tervezővel, illetve a gépész ismerőssel. Minden alkalommal, ameddig nem beszélgettem velük 48 %-ban bizonytalan voltam, Ők segítettek eldönteni a belső vitát. NAGYON FONTOS! Kizárólag olyan tervezőt válassz, akinek a szavában bízol! Beszélgess vele, híd ki az építkezés helyszínére, kérdezd meg, hogy xy házról mit gondol. Rendben, nálam egyszerű volt a kiválasztás, az gépészt megkérdeztem, hogy kit ajánl, egyedül az "én tervezőmet" nevesítette. Tudtam, hogy akit a Laci ajánl, az biztosan jó, egyébként nem szivatná halálra magát. Oké, picit én lettem szivatva a sok késéssel, de szerintem megérte.

Mindenre kaptam racionális, még a számomra is felfogható indokot, egyszer nem akarta sugallni, hogy mit válasszak, a döntést meghoztam én. Garázs? Kihúzva, krva drága és jó lenne máshova is a négyzetméter. Nappali méret, konyha, ablakok. Elmondta az előnyöket, hátrányokat, mondtam egy okét valamelyik irányba és arra haladtunk tovább.

Nem mondom, hogy nem kellett kompromisszumot kötnöm, de azt kijelentem, hogy az adott erőforrásokhoz igazodva (pénz, idő és TAPASZTALAT) nagyon jó teret hoztunk össze! 

2. Garázskérdés - a gyenge pont

Az egyik erős kompromisszum a garázsnál adódott. Nagyon nagy királyság és ++++ kényelem lenne, ha a dupla garázs a ház burkában lenne, de irtózatosan drága. Hidd el, tényleg az, ha normálisan akarod megcsinálni. Nálam 6-8 millió pluszban jött volna ki csak a garázs megépítése. Oké, köszönöm, ennyi elég is volt. Inkább nagyobbak lettek a hálószobák és jobb lett az épület tömege (jelentsen ez bármi is). Szintén nem tudok nagy okosságot mondani, az idő úgyis választ ad arra, hogy jó döntést hoztam-e. Most marad a pergola (amit később felülről és oldalról "beokosítok"). 

A garázsnál is nagyon sok kritika jött, tényleg ez az a pont, amire azt mondom, hogy fse tudja. Oké, emiatt még bizonytalan vagyok, úgyhogy ugorjuk is túl.

3. Homlokzat - na ez sima ügy volt

A homlokzat / tető / külső megjelenés viszonylag egyszerű menet volt. A tervezőnek annyit mondta, hogy két félnyeregtető és legyen az első blokk (konyha) lapostetős, ja meg nagy terasz, mert az kell. Gyakorlatilag egy apró szépséghibával azt kaptam amit akartam. Mánnniifikóó! (ebben a bejegyzésben meglesheted, hogy milyen is lett a homlokzat). Az apró szépséghiba a terasz volt. Nekem a terasz a hátsó kertre néz, a zöldre, a birtokra, a majdani cseresznyefára és a nagypapám ültette szőlőre, nem az oldalkertre és a szomszéd slozijának apró tejüveges ablakára. A hátsó teraszt én rajzoltam be,(itt láthatod) a tervező apró kommentel el is fogadta. Szerinte csak úgy van létjogosultsága, ha az azzal határos dolgozó / gyerekszobából nyílik rá ajtó, így lesz meg az "intim terasz" érzés, amúgy felesleges.

Jótanács: Nézz rengeteg házat, fényképezz, álmodd meg! Biztosan kilehet nézni olyan formavilágot is, ami különösen elbszott, és vagy nem gazdaságos  (az enyém sem kádárkocka árban van, de azért még OK kategória) vagy ha nagyon ragaszkodsz hozzá, az alaprajzod lesz kusza. Ha bízol a terveződben bízz a javaslatában. Tudni fogja, ha hülyeséget kérsz és szól, hogy helló, az ott krva drága lesz!

4. Alapterület - nézz a pénztárcádba

Nagyon nehéz. Jártam olyan 100nm-es házban ami irtózatosan jól volt elrendezve és voltam olyan 120nm-esben, ahova bementem és khm.. lfszt! Akkor még használt házat akartam venni, de ah.. ember. Én nem is értem, hogy hogyan képzelték. Okéééé, visszagörgetek az első ponthoz. Igények, igények, fekete, fehér meg hupilila, de uh.. és 32 millióért hirdették. Jobb ha nem is látjátok.

Én perpill azt gondolom, hogy az én 125nm-em teljesen elegendő egy 4 fős család számára, az tökéletesen ideális olyan 150-160 nm + 36nm garázs környékén lenne, de ez már nem fért bele a költségvetésbe, így is nagyon boldogok leszünk (ámen, 3 kopogás). Ha garázzsal együtt nézzük akkor 180nm-nél nagyobb házat már nem építenék. A szüleim ~34 éve építkeztek, ehhez mérten jó nagy házuk is van, két szint, pince, dupla garázs, nagy saroktelek. Igazából amióta 23 évesen eljöttem otthonról 3 szobában élnek / csak ezeket fűtik. Persze akkor még más világ volt, de... 

Tehát a pro tipp: Ha 100nm-re van pénzed, egy picit szorítsd meg a gatyát és vállalj több hitelt, de felesleges beleugrani bazi nagy házakba, hacsak nem vagy elengedve. Én inkább a gépészetbe rakok több lóvét, mintsem nyerjek még 10nm-ert. (gépészetről még írok).

5. Telek - ezt akár előre is írhattam volna

Családon belül talán a telekvásárlásnál volt a legnagyobb vita. A net tele van "déli fekvésű legyen a nappali, hogy világos legyen. Az elején én is bedőltem a dolognak (és megint csakfigyelmeztetem magam az első pontra, fekete fehér, ilyenek...), de megfigyeltem a szokásaimat. Amint a nyári nap feljön, húzom le a redőnyt és egészen estig lent is maradnak, csak a szellőztetés miatt mennek vissza a helyükre. Köszönet a szüleimnek és a sógoruramnak, felnyitották a szemem. :)

Ja és ha a terasz is a déli oldalon van, akkor napernyő / napvitorla, fedett terasz, mittomén? Megint csak bementem több ismerőshöz, mindenkitől bocs, de nettó hülyeség a "sötét lesz". Ezzel nem szép dolog riogatni az embert. A sötét nem azt jelenti, hogy nem látsz, a sötét azt jelenti, hogy nem süt az arcodba a nap. Na majd ha megépül a házikó készítek nektek videófelvételeket... Vita lezárva ;)

Szóval a ház észak-keleti fekvésű, szerintem tök jó helyen van, hála édesapámnak. Jött velem GPS-el mértük a magasságokat, jegyzeteltünk, számoltuk, rajzoltunk. Tényleg ez volt a legmelósabb része a történetnek, de szerintem itt is jó döntést hozunk. 

Mi alapján választottunk:

Fekvés - tényleg jó, hogy észak-keleti a telek, az előnyeit előbb leírtam. Egyébként tényleg nagyon jó helyen vagyok, majd lövök képeket. Közel az oldalsó erdősáv, látom a töltést és egy nagyon szép erdősávot a töltés elé benyúlni. Kár, hogy addig lesz részem ebben az élményben, ameddig a szomszéd fel nem húzza a saját házát.

Magasság: Éppen a hétvégén jött össze a fiú banda és segítettünk egyik ismerősöméknél a kertrendezésben. Az Ő telkük is jó magasan van, de azért úgy szinteztünk, hogy biztos ami biztos, a szomszédhoz menjen minden dzsuva ha nagyon esik.. és a szomszéd jóval-jóval lejjebb van mint ők. Hát nagyjából nálam is ez lesz a helyzet, én vagyok a king of the hill! Persze majd finomulni fog a helyzet, de az utcában biztos, hogy nem nálunk fog állni a víz.

Bónusz amiben szerencsém volt: A választásnál arra nem is gondoltam még, hogy TŰZCSAP, AKNAFEDÉL. Mindkettőt szerencsére megúsztam, de tutira krva ideges a 3. szomszéd, akinek a telke közepére csaptak egy szép nagy piros tűzcsapot. Értem én, hogy kell, de érted.. a telek közepére. Píííha. A csatornafedelet Magyarországon talán nem kell részleteznem, jó, hogy nem előttem van.

Aztán ami majd kiderül: Ha elkezdődik az építkezés megyek a földhivatalba és kinyomozom, hogy kik a szomszédok. Ezt már a tervezés előtt megtehettem volna, de annyi baj legyen. Adja Isten, hogy ne hülyék legyenek.

Picit késő van, fáradok, érzem, hogy azét nem lett olyan must have knowledge a dolog, mint amilyenre terveztem, úgyhogy abba is hagyom az írást. Lehet, hogy még egy alaprajzos bejegyzés elfér.

Van olyan pontja a tervemnek, amiről kérdeznétek? Miért olyan, jó hülye vagy, mittomén'? Ne kíméljetek, írjatok!

Jah és update, az Első Építkező már fent van Facebookon és exkluzív tartalmakkal jelentkezik az olvasói számára. Megéri követni, ingyen tégla és további szaktanácsadás. Tényleg!

https://www.facebook.com/elsoepitkezo

Építkezzetek Ti is, mert ha egy picivel is többet értetek a dolgokhoz, egészen biztosan még yolobb lesz az egész! ;)

A bejegyzés trackback címe:

https://elsoepitkezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3712451759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Duplaxiii 2017.04.25. 19:31:22

Remek!
Mondjuk az élet nem ilyen, de remek!
Szerencsére házakat még tanult emberek terveznek, és nem kommentelők, szülők vagy genderalapú bloggerek. Az építész szakma pedig elég gázos...
A JÓ építész nem csinál megrendelésre tervet, hanem megismeri a szokásaitokat, az életetek rendjét és ehhez tervez optimális környzetetet.
A JÓ építész meg is sértődik és otthagy, ha te akarod meghatározni az ő feladatait.
Ha te akarsz okoskodni, vásárolj típusterveket és azokat a cégek bármikor átalakítják az öteleteid szerint.
De garantált, hogy 10 év múlva rájössz, nem neked volt igazad...

Duplaxiii 2017.04.25. 19:31:22

Remek!
Mondjuk az élet nem ilyen, de remek!
Szerencsére házakat még tanult emberek terveznek, és nem kommentelők, szülők vagy genderalapú bloggerek. Az építész szakma pedig elég gázos...
A JÓ építész nem csinál megrendelésre tervet, hanem megismeri a szokásaitokat, az életetek rendjét és ehhez tervez optimális környzetetet.
A JÓ építész meg is sértődik és otthagy, ha te akarod meghatározni az ő feladatait.
Ha te akarsz okoskodni, vásárolj típusterveket és azokat a cégek bármikor átalakítják az öteleteid szerint.
De garantált, hogy 10 év múlva rájössz, nem neked volt igazad...

Első Építkező 2017.04.25. 19:34:35

@Duplaxiii: Bízom benne, hogy sikerült elolvasni és a bullshitből megérteni a lényeget.
Ha pedig én nem értem a hozzászólásod, akkor bocs, és örülök, hogy egyetértünk!

RHalacska 2017.04.25. 20:42:22

Kedves posztoló. A rengeteg helyesírási hibát javítsd ki! Szerzámok, arpó és bűntársai...

Első Építkező 2017.04.25. 21:03:56

@RHalacska: Köszi az észrevételt, az elütések abszolút a blog "sajátja".
Igazából még felüdülés is a pongyola stílus, ronda bekezdésszerkesztés és a rengeteg elütésen való átsiklás... de valóban, még hajnalban is megengedhető lenne egy - ha mást nem - egy wordbe másolás. .)

Macskond 2017.04.25. 21:58:05

Ha éltél már kertes házban tudnod kell hogy a garázs nem csak az autót tárolja. Babakocsi- 4db bicikli- kerti cuccok mind helyet keresnek. Ha spullos vagy nem kell ám rá 10cm hőszigetelés, meg csempézett padló, elég egy öntött beton. Ezen még szerintem gondolkodj. Kiváncsian várom a "gépészet" szekciót.

szépjuhászné 2017.04.25. 22:50:05

Ajánlom figyelmedbe ezt az oldalt: koos.hu/, annak is tervkritika rovatát. Ott szokták építészek és egyéb műszakiak leszedni a keresztvizet a beküldött tervekről. Nagyon tanulságos, a kommentekben sok jó észrevétel van.

gabiiii 2017.04.25. 22:57:17

A garázst ki ne hagyd!!! Ismeretségi körömben mindenki megbánta, aki kispórolta.

Építkeztem 2017.04.25. 23:06:32

Elég fura, hogy a telek tájolását letudtad annyival, hogy ha nyáron süt a nap úgyis lehúzod a redőnyt. De mi van télen? Mert télen viszont nagyon fontos lenne a szoláris nyereség, amivel a nap melegíthetné a belteret. Ehhez fontosak lennének a déli nagyobb nyílaszárók, amelyeket persze célszerű lenne pl. zsaluziával árnyékolni. Szóval úgy tűnik lemondtál a téli szoláris nyereségről, ami a gépészeten és a fűtési költségeken valószínűleg igencsak meglátszik majd.

Első Építkező 2017.04.25. 23:13:30

A szoláris nyereségben nem igazán hiszek már a mai ablakoknál, de ha mégis, szerintem klímával hűteni költségesebb, mint hőszivattyúval és hővisszanyerős szellőzéssel temperálni.
Ha nem a fűtést nézzük, szerintem mindenképpen a telken mellett szól, hogy délután használható lesz a terasz, nem fog oda sütni a nap az amúgy is 40 fokos hőségben. :)

zsoci 2017.04.26. 08:46:08

Erős túlzásnak érzem a 6-8mFt-t a garázsra. Egy négytagú családnál biztosan az lenne, amivel nem spórolnék. A másik amit sosem spórolnék ki, az a pince.

A tűzcsap fóbiát nem nagyon értem, kit zavar? A csatorna már érthető. De akkor már ide tartozik a trafó stb. is, bár ezek inkább vállalható kompromisszumok.

Első Építkező 2017.04.26. 10:57:37

@zsoci: Ha szerintem minimális, 120e ft / nm-el számolok 36nm-re, akkor is 4,3 millió forintnál vagyok és még garázskapu. A 36 négyzetméter szerintem kompromisszumos méret, például a motorom már nem férne be.

A tűzscsap nem fóbia, hanem ha beraknák a telkem elé középre, nagyon anyáznék, hogy a vendégparkoló, autóbeálló, oldalkert / belső beálló kapu hogyan legyen kialakítva... tereprendezés, füvesítés, bármi. Nekem tuti nagy macera lenne, de igazad van, trafónál már reklamálnék :)

Első Építkező 2017.04.26. 10:58:48

@szépjuhászné: Köszi, szoktam olvasni, lehet teszek egy próbát.

Zsuzsanna Lászlóné Pátkai 2017.04.26. 22:03:33

Remeknek tartom a blogot, jót mosolyogtam rajta. Mi is első építők vagyunk, de egy kicsit más paraméterekkel. Mi heten vagyunk (2 szülő és 5 gyermek, így sok egyéb szempont is fontos volt), valamint anyósom is nálunk fog lakni, leválasztható lakrészben, ha a szükség úgy hozza. Addig örülj, amíg nem műemléki környezetben tervezed az építkezést! Mi ezt vállaltuk, de akkor még nem tudtuk, hogy ez mivel jár. Egy biztos: tökéletes soha nem lesz, mert az évek múlásával változunk, változnak a körülményeink, az igényeink. Erre törekedni felesleges, inkább teret kell hagyni a rugalmasságnak... Szurkolok neked!

Zsuzsanna Lászlóné Pátkai 2017.04.26. 22:26:51

Két dolog jutott még eszembe. 1. Napfényes otthon- nem véletlen, hogy sokan rajonganak érte (én is), mert a napfény csökkenti a szorongást, oldja a stresszt, a depresszió ellenszere (lásd Svédország magas a depressziós öngyilkosok száma - ellenjavallat: D-vitamin). 2. A hőszivattyúval hűteni is lehet, ha mennyezet ill. falfűtésre (is) van tervezve, így kiválthatja a klímát (gépésznek kell utánaszámolni) - melegedés jön, érdemes erre is gondolni.

Első Építkező 2017.04.27. 15:23:43

@Zsuzsanna Lászlóné Pátkai: Lassan úgy érzem, hogy mindegy, hogy hol építkezik az ember, mindig lesz miért az arcát kaparnia. Nálam most a közművek késnek, de a leendő utcaszintet sem értem (én vagyok a legmagasabb ponton, de a csatornafedelk még magasabban vannak..)

Remélem nekem is lesz sok-sok napfényben részem, de inkább meghagynám a kertben. :)
A hőszipkánál felmerült a fal és mennyezetfűtés, nem mertem beextrázni, így is gatyaösszehúzós lesz a történet. A mennyezetfűtés még szimpatikus lenne, de a falfűtéstől óckodom. Bűtorozás, fúrás,... fene tudja. Biztos jó és meg tudnék barátkozni vele, de majd talán a ha második építkező leszek. :)

Sok sikert nektek is! ;)

Axioma 2017.05.02. 11:48:19

Napfenyes otthon: mint mondtad, redonnyel tudsz arnyekolni. Vajon ha megepited igy, milyen modon tudod a napfenyt novelni, ha megsem tetszik, hogy tul sotet? Es akkor me'g arra nem is gondoltal, hogy mi van, ha egyszer el kell adni (manapsag mar eleg keves ujepitesu lesz 20+ ev mulva is az eredeti tulaj kezeben). Ha nincs eleg feny, nemnagyon fogod tudni eladni.
+1. Valahol irtad, hogy kazan tavolsag nem gond, van HMV keringetes betervezve. Nalunk is. Es par honap utan kikapcsoltuk. Igaz, nalunk nehezites hogy a csovek szigetelesen "veletlen" mast ertett a kivitelezo mint mi (csak malter elleni vedelemkent kapott fedest, nem hoszigetelest), de igazabol tul sok energiat vitt el tul keves kenyelem-novelesert. Vegyel olyan csapot a kezmoso helyre, ami elore allasban majdnem a leghidegebb kevereket adja, es vadul ki kell forgatni a melegvizert, akkor nem az lesz hogy mire odaerne a melegviz addigra el is zarja a user a csapot (amely esetben tok felesleges volt a fal futesebe tolni a melegviz hojet). Volt errol egy cikk, ha megtalalom valahol belinkelem.

Beer Monster 2017.05.02. 14:11:02

Az 1./3 pontot sikerült kitűnően abszolválni, úgy láttam.

Első Építkező 2017.05.02. 14:19:27

Hamarosan update, köszi kommentelők! :)

Axioma 2017.05.03. 13:37:39

@Axioma:
A regi link amit elraktam mar nem mukodott, de a kereses csodat muvelt, megtalaltam, a nagyon regi datum ellenere megtalalhato volt szerencsere. Tanuslagos!
www.vgfszaklap.hu/lapszamok/2005/november/711-csaptelepek-es-energia

durczás 2017.06.27. 15:33:36

@Axioma: a hmv cirkó szivattyúra tegyél időkapcsoló órát. Nem kell mindig keringtetned a vizet, mert csak kihűtöd a tárolót, energiát pazarolsz. Elég a kitüntetett reggeli és esti időpontokban max 5 percet működtetni a szivattyút.

Axioma 2017.06.27. 18:44:00

Igazsag szerint folyamatosan sose ment, csak ilyen 5 percesekben. A fogy. novekedest nem tudom, de az alapfeladatot, hogy legyen meleg viz a csapnal mikor hasznalnank (pl. reggel tea), pont nem tudta igy. Azert amikor szamit (teli hideg napok) a teglaban eleg hamar le tudta adni a keringetes utan -- na ez is jo hogy elojott, pl. nalunk nem tettek a hmv korre se hoszigetelo csohejat, csak rafogtak a "ronggyal" tekeresre, hogy az szigetel (ja, a rezcsotol a meszet szigeteli, arra jo...). Sajnos megvezettek. Legyen inkabb ez a tanulsag, mint fontos tetel!
süti beállítások módosítása