... mert laikusként építkezni vicces

Első építkező, aki az őrület felé tart

Innen nincsen visszaút: Telek pipa

... most minden felgyorsul. Ugye?!

2016. október 21. - Első Építkező

 

zamoly_004.jpg

Az elmúlt hetekben / hónapokban nagyon lelassultak az események. Vegyek vagy építsek? "A" vagy "B" település? Nem szeretek egy helyben totyogni, ezért ez az időszak rendesen megviselt, de VÉGE! Ma délelőtt (10.21 - péntek) semmi sem állhatott az utamba, esett az eső, nagy sár és hideg volt, de gumicsizmával, esernyővel és végtelen lelkesedéssel nekivágtam a kimért telkek feltérképezéséhez. Még az adminisztrációtól és precizitástól reszkető agyam is felvette a lépést, GPS, telefon, térkép és kockás füzet és tádá, megvan a tökéletes építési telek.


Az előző bejegyzésben (itt) már írtam a választott környékről, de lássuk, hogy hol fogok saját kardomba dőlni boldog kertvárosi életet élni saját családi házikómban (laikus választási eljárás ez után, telek némileg precízebb adatai az bejegyzés alján)

A telek Győrzámoly átmenő főutcájától nem messze, az új lakóövezet második utcájában van. A telek nagyon szép környéken van, előröl a Mosoni-Duna, két oldalról pedig keskeny erdősáv határolja. A döntés megvan, úgyhogy kritikának helye nincsen, ha újra árvíz lesz a szakaszon, majd Győrújfalut árasztják el és nem az én telkemet (Győrújfalunál volt pár éve a nagy gátszakadás para, Zámoly megúszta kimaradt belőle.

De térjünk a lényegre, hogyan választottam totál laikusként?

Voltak még számomra is teljesen belátható szempontok, közlekedés, "tereptárgyak", érzelmi "Ő az" faktor, és kevésbé átlátható Észak-Dél-Kelet-Nyugat fekvésű szempontok.

Közlekedés: Eredetileg nagyjából az utca közepe felé szerettem volna a telket. Sarokházban nőttem fel, viszonylag nagy átmenő forgalommal, úgyhogy köszi nem. A középső fekvés nagyjából ideálisnak tűnik, gondolom ott van a csend és nyugalom szigete, feltéve az övezet egyik bevezető útja a domináns, márpedig a kevésbé "erős" utca egy egysávos "akkor most ki áll félre" utca, nagyon szélesíteni sem lehet. (Nem logikai bukfenc, az egysávos útról még nem jelöltek ki az övezethez bekötő utat, tereprendezési tervben nem láttam, de hagytak neki helyet, szóval..

Tereptárgyak, közpark/közterület/ilyenek: Marketinges vagyok, az a dolgom, hogy mindent megideologizáljak, hát a teleknél sem volt ez másképpen. A közlekedésről már írtam, de ami talán még több elméletet szült az a "közterület/közpark/közvalami" jelölés. Ilyen területek a utcák első telkeinél vannak, illetve középen 2 telek hosszúságban. Első blikkre ez tök jól hangzik, egyik oldalról megúszom a hülye szomszédot, ráadásul zöldövezet, madarak, lepkék, a természet összes csodája. Szuper! Ja nem!
Mi van ha játszótér lesz (egy másik övezetben játszótér, szóval sanszos)? Nincs bajom a gyerekekkel, de friss családi házas övezetben, pláne CSOK időszakban komplett óvoda lesz ott, plusz a messzebb lakók akik kocsival... Áh, nem... Vagy mi van ha szelektív hulladéklerakó? Király, ha kisgatyában és papucsban ki tudom vinni a válogatott szemetet, de volt szerencsém látni és hallani a csörömpölést, a kuka mellé rakott plusz szemetet.. Köszi, zöld övezet majd lesz a kertem végében, úgyhogy a mellettük lévő telkek kilőve.

Érzelmi faktor: Na az itt nem volt. Egy rohadék nagy szántóföld, a hangulatot maximum a rózsaszín színezésű karók adták. Mivel az utcák még nem "álltak" és a közművekkel sem bohóckodtak, ezért nem igazán volt mit látni. Meg amúgy is. Ha racionális döntést kell hozni, akkor abszolút ki tudom zárni az érzelmeket. Ez befektetés (jó a svájci alpokban is lehet "ilyen befektetést" venni, ott lehet, hogy bejátszana az "ez a kedvenc lankám" érzés, de ott még nem tartok). Oké, ha nagyon őszinte akarok lenni, a másik versenyben lévő teleknél azért volt egy kis szívdobbanás, (itt), de nem nőről van szó, hanem a jó magyar földről.

Tájolás: Mindenki mondta, hogy a telek úgy legyen tájolva, hogy nyáron délelőtt süsse a nap, délután meg a ház árnyékolja a teraszt. Ok, amit kinéztem az ilyen. Ok. Problem? Nekem nincs vele bajom, de annyira nem értem, hogy ez manapság miért annyira fontos. Hőszigetelés, pergola / fedett terasz, szomszéd ház, aztán helló. Ja és need help! A kép alapján írjátok már meg kommentben, hogy hogyan nézik a ház tájolását, illetve az én házikómé milyen lesz. Oké égő, de arc nélkül égek inkább, mint a tervező előtt :)) Oké, azért megpróbálom. Égtájak szerint Észak-nyugati, mert a telekkel szemben állva bal oldalra kell építeni? Jó, ebben már túl sok a változó :D

Fekvés: Na és itt hajtson előttem minden mérnök fejet (lesz aki a röhögéstől). Tiszta sor, hogy a telek "magassága" tök fontos, aki az utca legmélyebb részén vesz telket, az majd szív, amikor előtte formálódik ki a Balaton egy nagyobb eső után. Az eladott telkekből látszott, hogy azért a legtöbben nem hülyék, a viszonylag magasabban fekvő telkek már elmentek, kivéve az ENYÉM. Kezemben egy GPS-szel és a telefonommal telekről telekre sétáltam és mértem a tenger szint feletti magasságot, gondosan dokumentáltam mindent, végül a döntés teljesen egyértelmű lett. Azt a telket kellett választanom, amire amúgy nem is gondoltam. Ahogy írtam is, az utca közepét néztem ki, de a számok lebeszéltek róla. A választott telek az utca középső részéhez képest jó 1 méterrel lejjebb van. Há, csókolom azokat akikhez majd tőlem megy a "Sió csatorna". Az én választottam teljesen ideális, a "gyengébb" bekötő felőli utcavégtől számolva az 5. telek. A saroktól nézve a telkek nagyjából ugyan olyan magasan vannak, az én telkem után már viszont szép lassan süllyed a placc, majd az utca közepe fele éri el a legnagyobb mélységét (1 méter különbség, nevezzük ezt mélységnek). A terület amúgy hullámos, ezért is örülök annak, hogy ahol én leszek viszonylag egy síkban van. Jobbra már van szomszéd, balra, amerre lejt a placc még üres.

Na és akkor a tények:

Lakóövezet típusa: Falusias
Telek mérete: 724 nm
Oldalak: 19 m x 38,11 m
Beépíthetőség: 30 %
Bal telekhatárra kell építkezni
Elő-, oldal-, hátsókert: 5 m, 4 m, 6 m
Tengerszint feletti magasság: 123,4 m

Oké, pici ferdítés van a dologban. A telek tényleg ki van nézve és telefonon jeleztem is a jegyzőnek, hogy alkoholos filccel vésse be a nevemet, hétfőn megyek hozzá, aztán papírozunk ( a lelkesedésem egyébként még pénteken bevitt volna, de rohadék sáros voltam, úgy meg azért csak nem ). Szóval remélem nem kiabálom el a dolgot, csak nem hibázott a nő, amikor azt mondta, hogy a telek még szabad. ;)

A bejegyzés trackback címe:

https://elsoepitkezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3011827931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZöldszemM 2016.10.23. 10:11:32

Ki kell várni avégét ! Az elmúlt 10 évben volt hasonló blogg, de egyik se ment végig. pl. a majdnem szomszédunkban lévő passzív ház. Építették, majd úgy másfél év múlva eltüntek. A ház persze áll. Dupla áron, mint gondolták. És erre senki sem büszke.

Első Építkező 2016.10.23. 10:25:33

@ZöldszemM: Az építkezés is befektetés ezért van benne rizikó, de úgy gondolom, hogy normálisan átgondolva, tervezve nem lehet túl nagyot hibázni. Nyilván ha 30-40 millió forintokról beszélünk, akkor a 15 %-os eltérés is egy átlag keresetű ember több mint egy éves bére.
A szomszéd passzívháza azért más fekvésű. Ki hibázott? A tervező? Kivitelező? A megrendelő folyamatosan variált, még többet akart?

Én már most tudom, hogy az alapterülettel és a garázzsal a rendelkezésemre álló erőforrások fölé lőttem, de szerencsére nem hajt a tantár, van hol laknom, nem akarok színes-szagos kulcsrakész házba költözni. Persze király lenne és ez jelentené a teljes boldogságot, de van még idő :)

... de hogy haladjon a blog és picit át tudjam gondolni a költségvetést írni is fogok erről. Köszi a tippet :)

Építkeztem 2016.10.23. 11:21:24

Hello!
A telek kiválasztásnál gondoltál-e pl. arra, hogy az önkormányzat mikor tervezi a helyszínen a szemétszállítás elindítását, ha még nincs? Nem rémlik, hogy olvastam volna a területen jelenleg milyen közművek vannak és milyenek lesznek később bevezetve. Ez is egy fontos szempont!
Javaslom a teljes építési folyamat átgondolását a tervező kiválasztásától az építési napló készenlétbe helyezésén vagy adóvisszatérítési támogatás igénylésén át az alapos költségvetés számításáig.
Én is túlvagyok az építési folyamat egy részén és éppen egy tanácsadó blog indításán gondolkodom. Olyan sok mindent átéltem, tapasztaltam, megismertem, hogy kedvem van továbbadni, mert aki így egyedül vág neki egy ilyen projektnek, mint te is, annak szüksége lehet a jó tanácsokra. Utólag már késő bármin is változtatni!

Első Építkező 2016.10.23. 11:46:31

@Építkeztem: Szia! Látod, a szemétszállításra nem is gondoltam, bár szerintem azzal nem lesz gond, Győrzámoly alvó város, évről-évre bővítik a települést.
A közművek, ahogyan más is (utca, világítás, stb..) még várat magára, az áramot és a gázt még idén, a vizet jövő márciusig behúzzák.
A tanácsadói blog nagyon jó ötlet, én is szívesen olvasnám hozzáértőbbtől, hogy mi merre hogyan. :)

digium 2016.10.24. 12:09:36

Még mielőtt megvennéd a telket kérdezz rá a jegyzőnél, hogy van-e beépítési kötelezettség és milyen határidővel, milyen készültséggel...
Kérd el a biankó szerződést és olvasd át rendesen!

Birkesz 2016.10.24. 15:34:28

Telekmagasság: azért ne lepődj meg nagyon, ha a delikvens, aki a legmélyebben fekvő telket vette meg, hozat pár teherautó földet és hipp-hopp, ő lesz a legmagasabban, te pedig a Balaton alján ;)
süti beállítások módosítása